Gruppavtal internet

Föreningen kopplar upp alla lägenheter till internet via OwnIT med en hastighet 800-1000Mbit/sek. Kostnaden ingår i månadsavgiften men för att komma igång behöver man beställa och aktivera tjänsten. Väljer man att bara beställa internettjänsten debiteras ingenting på dig utan enbart på föreningen. Utöver det kan man beställa TV, Telefon och en trådlös router av OwnIT. Väljer man att beställa deras trådlösa router ingår dessutom support på den.

Har ni problem med att komma igång kontaktar ni OwnITs support på telefon 08-527 07 300

OBS! Om ni flyttar behöver ni kontakta OwnIT och meddela detta annars kommer ni ligga kvar som ansvariga för uppkopplingen. När ni meddelar OwnIt om flytten avaktiverar de anslutningen och nästa boende får logga in och aktivera sig med sitt personnummer.

FAQ

Vad behöver jag göra?

Om du idag har ett internetabonnemang via fiberanslutningen brehöver du säga upp den eftersom det kommer att bli obrukbart. Har du även IP-telefoni behöver du portera numret till OwnIT och köpa en tjänstefördelare av dem.

Hur aktiverar jag tjänsten?

Koppla antingen in datorn med kabel till det vita skåpet i hallen alternativt anslut en trådlös router och koppla upp dig mot den. När du försöker surfa borde du bli omdirigerad till aktivera.ownit.se alternativt kan du manuellt gå till den sidan.

Fyll i ditt personnummer och lägenhetsnummer, tryck nästa och välj internet 1000Mbit/sek (här kan du även köpa till andra tjänster som du då bekostar själv). När du kommit igenom aktiveringsprocessen tar det ca 30 minuter innan uppkopplingen fungerar.

Får du problem med aktiveringen kontakta OwnITs support så hjälper de dig.

Är det trådlöst internet?

Vi kommer att leverera internet till jacket i det vita skåpet i hallen. Vad man sedan kopplar in efter det är upp till var och en. För att få trådlöst internet behöver man sätta dit en router med inbyggt WiFi. Vill man ha support från OwnIT även med den trådlösa routern köper man med fördel deras tjänstefördelare som har inbyggt trådlöst nätverk. Då kan deras support hjälpa till att felsöka även den utrustningen och ni kan få hjälp att komma igång.

Kontaktuppgifter till OwnIT finns här: https://www.ownit.se/kundservice

Vilken hastighet är på uppkopplingen?

Svar: 700-1000Mbit/Sek är beställt.

Är det fiberuppkoppling?

Svar: Ja

Vad händer med ComHem?

Svar: Vi har tecknat ett nytt avtal med ComHem och kommer att behålla dem som leverantör av kabelTV.

Jag har aldrig hört talas om OwnIT är det en pålitlig leverantör?

Svar: Ja, styrelsens bedömning är att det är en bra leverantör som har många nöjda kunder och en bra support. Läs bland annat DNs undersökning här: https://www.dn.se/ekonomi/basta-och-samsta-bredbands-och-tv-bolagen-enligt-kunderna/

Kommer jag att kunna använda mig av en annan leverantör?

Svar: Både ja och nej. Fiberingången i det vita skåpet i hallen kommer framöver att vara låst till OwnIT men det går utmärkt att använda uttaget från ComHem eller telefonlinjen om man vill ha en annan operatör.